Thursday 19 November 2009

Pengguna Merubah Dunia

Pengguna merupakan golongan yang mampu menjadi agen penyatuan dan menwujudkan satu kuasa pengguna yang bukan sahaja mampu mempengaruhi permintaan dan penawaran, malah itu mampu melahirkan masyarakat yang berkuasa menentukan harga barang dan perkhidmatan dalam pasaran.

Justeru itu , pengguna sekiranya faham maksud sebenar pengguna ialah lebih berkuasa di pasaran dalam memastikan peniaga tidak menindas pengguna sembrono.

Dalam konteks kepengunaan yang semakin mencabar dewasa ini, penulis merasakan perlu tanggungjawab pengguna. Ini kerana, terdapat segelintir pengguna di Malaysia yang masih tidak mengetahui hak-hak mereka sebagai pengguna.

Pengguna sekiranya faham sebagai tanggungjawab pengguna memerlukan pengguna yang mempunyai kesedaran mengkritik, pengguna mestilah disedarkan supaya mengkritik tentang mutu dan nilai sesuatu barangan dan perkhidmatan agar mendapat kepuasan yang sewajarnya.

Lantaran itu, pengguna perlu dalam pembabitan dan tindakan pengguna harus sentiasa membabitkan diri dengan kegiatan-kegiatan sosial yang menjamin kepentingan pengguna. Ini kerana apabila kita berkumpul , kuasa pengguna akan lebih berkuasa dan mampu mengawal harga pasaran semasa.

Selain itu, perlu wujud tanggungjawab sosial yang menuntut pengguna agar bertindak dengan penuh tanggungjawab sosial. Ini agar lebih menjamin kehadiran pengguna dapat membantu golongan yang tidak bernasib baik dan mengamalkan sikap mengambil berat tentang persekitaran dan membuat apa yang perlu jika ada yang tidak kena, walaupun diri anda tidak terbabit secara langsung.

Seluas saujana mata memandang memerlukan pengguna bertanggungjawab kepada alam ciptaan Allah swt ini yang mana suatu kesedaran yang tinggi atas keputusan mereka mengenai alam sekitar yang mesti dimajukan secara harmoni dan mesra alam.

Akhir sekali, penulis menyeru agar golongan pengguna harus berganding bahu dan bersatu dalam melakukan tindakan yang mampu menghasilkan keberlangsungan kita sebagai pengguna dan mampu menghadapi sesuatu masalah dengan sepakat.

No comments: