Wednesday 8 July 2009

Resam Kehidupan

Seawal pagi, pada 9 Julai 2009, diriku merasa agak tidak bersemangat unutuk bangkit dari tempat tidurku padahal aku dah lama terjaga dari pukul 5.00pagi. Semuanya bermula kembali kepada apa yang aku fikirkan sebelum tidur.Rupanya tidurku tidak menyelesaikan masalah.Sebelum tidur untuk mententeramkan hati ni yang tengah berbolak balik serta masih sentiasa tidak keruan, aku melakukan solat Isyak, selepas solat aku merasa agak ringan tapi fikiranku masih berat berfikir. Entahlah mengapa hidup ini merasa terlalu penat sangat tapi aku bukan mahu untuk menolak takdir ketentuan tetapi aku cuma agak merasa kepenatan sedikit dengan beberapa masalah peribadi dan luaran. Kalau diikutkan hati hendak sahaja aku menjadi seorang yang tidak mahu berfikir apa-apa tetapi mengenangkan diriku ini seorang hamba Allah, aku sedar bahawa kehidupan mengajar manusia menjadi insan serta hamba yang melakukan ibadah serta tidak diturunkan muhisibah ke atas manusia dengan saja-saja tanpa ada hikmah kerana setiap kejadian tidak dijadikan dengan sia-sia.Jadi aku berpegang pada prinsip tidak ada manusia yang tidak ada masalah.Mungkin masalahku ini tidak seteruk mana dengan orang yang mungkin lagi teruk masalahnya.Maslahku ini mungkin dugaan serta Allah sayangkan diriku agar sentiasa ingat kepada-NYA.Pesanku untuk menjadi manusia yang berjaya kita perlu menghadapi masalah tersebut serta sentiasa BERJIWA BESAR dalam menghadapi segala bentuk ujian dan masalah.....

No comments: