Monday 6 July 2009

Hikmah Kembara

Pada 6 Julai 2009, aku telah berpindah kembali ke dalam keluarga Grup Pengkaji Tamadun DUnia (GPTD).Sebelum ini, aku telah bergerak di dalam Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia(PKPIM).Sungguh banyak pengalaman indah dan duka duniaku semasa berada dalam PKPIM.Aku berjinak-jinak dengan ini semasa aku masih lagi berada di awal semester kemasukan di Unisel. Antara penyebab aku menyertai PKPIM kerana aku menyenangi sistem tarbiyyah yang dilakukan oleh PKPIM dan bagiku agak mesra dalam mendekati golongan sasaran untuk didekati tidak kira insan itu dicop kaki masjid mahupun suka bersosial.Ini sifat yang mebuatkan hati ku terus istqamah dalam melakukan mata-mata rantai dakwah walaupun aku mengetahui diriku ini banyak kekurangan.Ini tidak mematahkan niat aku mengajak umat manusia ke arah kebaikan.Ku akui diriku bukan insan mulia yang mampu mengajak manusia ke arah kebaikan tapi dengan usaha ku yang tidak seberapa aku tahu bukan mudah untuk menarik manusia ke arah nur cahaya kebaikan.Setelah hampir dua tahun aku berada di dalam PKPIM kini aku akan ke keluarga GPTD pulak. Entah mengapa aku merasa aku sudah berada di dunia yang lagi mencabar yang mana aku perlu bersedia dari segi mental dan fizikal yang mana memerlukan aku lebih bersedia dalam menghadapi dunia yang semakin kompleks serta pemikiran manusia yang bermacam-macam. Owh PKPIM, aku tidak akan melupakan jasamu yang banyak mentarbiyyah diriku hingga menjadi seorang insan yang mampu mengahrungi dunia semasa yang mencabar ini.Walaupun kini, aku sudah beralih ke keluarga GPTD, aku akan terus membantu rakan-rakan dalam PKPIM untuk terus memnyebarkan khyra ummah ke serata alam khususnya di bumi UNISEL...HIDUP BIAR BERJASA

1 comment:

CerItAhATi said...

Masih keliru dengan apa yang berlaku..adakah menjadi satu masalah seandainya memilih dua persatuan yang sama jemaah? bantu saya membuat keputusan...