Monday 7 December 2009

Oh Bangsaku, Melayu

MELAYU..
Sebuah bangsa yang majoritinya tinggal di Malaysia.
ada juga tinggal di Indonesia dan lain², tetapi begitu sinonim dengan Malaysia.
Sebuah bangsa yang mempunyai pelbagai budaya serta dialek yang berbeza ataupun hampir sama bagi setiap negeri.

Aku Melayu..
Ibu Bapa aku melayu.
Adik beradik aku melayu.
Kawan² aku ramai yang melayu..
Memang ramai Melayu disekeliling aku.

Ada Melayu Semenanjung
Ada Melayu Sabah dan Sarawak
Ada Melayu Singapura.
Dan banyak lagi jenis² Melayu.

Apabila ditanya dari mana Melayu berasal.?
Biasa jawapan yang kita dengar adalah dari Nusantara.
Betul jawapan itu. Memang benar melayu adalah salah satu pecahan dari Nusantara.



Jom kita soroti sedikit sejarah..

Kegemilangannya boleh dibahagikan kepada tiga zaman penting:
  • Zaman kerajaan Melaka
  • Zaman kerajaab Acheh
  • Zaman kerajaan Johor-Riau


Dahulu,
sebut sahaja Melayu, gerun bagi sesiapa yang mendengar..
Pelayar yang hebat.
Peniaga yang berjaya.
Pahlawan yang terkenal.
Semangat patriotik yang begitu tinggi.
Penuh dengan kesopanan dan budi bahasa.

Tetapi itu dahulu..
Sekarang.?
Melayu - Malas
Melayu - Jatuhkan bangsa sendiri
Melayu - Hasad dengki
Melayu - Arak
Melayu - Clubbing

Bukan hendak kata tiada yang tidak baik tentang Melayu. ada. Banyak juga yang baik². Tetapi perkara yang tidak baik bertambah saban hari. Tidak kira masalah sosial, rempit, dadah, dan banyak lagi masalah. Hilang tanda kemegahan Melayu, timbul kekurangan Melayu dek terlalu banyak perkara negatif yang dicetuskan oleh bangsa sendiri.

Aku.?
Bukanlah hendak membuka keburukan Melayu untuk mencemarkan bangsa sendiri.
Cuma sekadar peringatan dan juga pendedahan, apa yang sebenarnya telah berlaku dalam bangsa Melayu ketika ini.
Supaya kita sama² sedar dan mengambil iktibar.

Melayu Oh Melayu.
Apa Sudah Jadi Denganmu..


-thanx to unwanted86-

No comments: