Wednesday 2 December 2009

MENDEPANI ZAMAN : Melayu untuk Abad ke-21


Saudara Nik Nazmi telah menghasilkan buku beliau yang pertama telah diterbitkan. Beliau merupakan Ahli Undangan Seri Setia dan merupakan setiausaha Politik kepada Meneteri Besar Selangor. Buku tersebut diterbitkan dalam Bahasa Melayu dan Inggeris sebagai Mendepani Zaman: Melayu untuk Abad ke-21 / Moving Forward: Malays for the 21st Century.

Marshall Cavendish Malaysia menerbitkan buku tersebut.

Memetik kata-kata beliau. "Sudah lama saya mengimpikan untuk menulis sebuah buku memandangkan saya menulis di pelbagai media. Usaha ini sendiri mengambil masa beberapa tahun (malah sebelum 8 Mac 2008) tetapi saya menghabiskan sebahagian besar 2009 menyediakan draf akhir Mendepani Zaman."

Wacana mengenai orang Melayu di Malaysia sudah berubah pada abad ke-21. Saya mengemukakan hujah bagaimana orang Melayu perlu mendepani zaman bagi survival dan kejayaan menghadapi cabaran dunia hari ini: kemunculan politik baru, ke arah merakyatkan ekonomi, menyelesaikan persoalan pendidikan, kedudukan Islam dalam masyarakat majmuk dan keruntuhan sosial.

Walaupun begitu beliau mengakui kaum Melayu akan terus penting sebagai satu identiti, namun Mendepani Zaman mencabar andaian menang-kalah dalam perkiraan perkauman, memandangkan akhirnya masa depan orang Melayu tidak boleh dipisahkan daripada rakyat Malaysia.

Buku ini didedikasikan khas buat ibu bapa beliau.

Dato’ Menteri Besar Selangor, YAB Tan Sri Dato’ Abdul Khalid Ibrahim, akan melancarkan buku beliau pada minggu hadapan. Butir-butirnya adalah seperti berikut:

Tarikh: 8 Disember 2009 (Selasa)
Masa: 3.15 petang
Tempat: Itudio Studio, 31D-2 Kelana Mall, Jln SS 6/12, 47301, Petaling Jaya, Selangor, Malaysia (peta di http://www.itudiostudio.com/about-us)
Hubungi: Saifullah 0378063660 / saifullah@niknazmi.com
Kod pakaian: Smart casual / pakaian pejabat

Buku tersebut boleh dibeli pada harga RM24.90 di kedai-kedai buku utama termasuk Kinokuniya KLCC dan Popular Bookstores. Pengedar yang berminat boleh menghubungi penerbit melalui Michelle Low tel: 03-5628 5928 atau michelle@my.marshallcavendish.com.

-------------------------------------------------------------------------------------------------=

Komen: Buku ini harus dimiliki kerana memaparkan cabaran dan dugaan bagi umat Melayu dari mata realiti yang memerlukan pemikiran orang Melayu lebih terbuka dan tidak disempitkan dengan budaya politik yang sempit. Wallahualam.

No comments: