Tuesday 21 April 2015

Sejarah Masjid Dato, Pattani

Terletak di Kampung Dato , Tambon Laem Pho , ia adalah kira-kira sepuluh kilometer dari Majlis Daerah Yaring di laluan yang sama untuk Pantai Teluk Kapo. Masjid lama ini dikelilingi oleh masyarakat Islam dan tanah perkuburan , dan dalam proses diubahsuai dan masih digunakan untuk upacara keagamaan .

Pada asalnya, Masjid Dato ini dinamakan Masjid Syeikh Gombak (Dato Panjang). Pembinaannya pada zaman Sultan Muzzafar Shah semasa kesultanan Pattani Darussalam di dalam kampung Seberang Tanjung. Nama kampung ini kemudiannya ditukar menjadi Kampung Dato, manakala masjidnya pula dinamakan Masjid Darul Naim.

Kampung ini terletak di kawasan muara. Para pedagang datang dari negara luar yang kebanyakkanya beragama Islam untuk singgah berdagang di negara Pattani. Sultan Muzzafar Shah yang memerintahkan supaya masjid ini dibangunkan supaya memudahkan mereka yang datang untu menunaikan ibadah dan menjalankan penyebaran ajaran Islam.



Masjid Dato sezaman dengan Masjid Kerisik. Bentuk binaanya juga hampir sama, yakni mengikut gaya senibina Timur Tengah. Pada zama Praya Phiphit Senamat (Sultan Abdul Hafiz: Tengku Nik Wok) yang menjadi pemerintah Negeri Yaring (Jering) telah memerintahkan supaya masjid ini diperbaharui dan bahagian hadapan diperluaskan. Pada tahun 2478 B.E atau tahun 1935 yang mana Masjid Dato telah diisytiharkan sebagai tapak Bersejarah Negara Thailand oleh Jabatan Seni Halus, Kementerian Kebudayaan Thailand.

No comments: