Saturday 10 October 2009

Hidup Baru

Apa yang ingin disampaikan, hanyalah untuk berpesan pada yang lain adalah sebagai iktibar dari cerita dan pengalaman aku. Sebelum ini, mungkin kerana terikut budaya semasa aku telah berjaya dihanyut oleh dunia kini. Aku terlalu dibuai akan mengejar cinta manusia dengan aku terleka dalam mengejar cinta yang hakiki. Dulu aku tidak terfikir apakah hubungan yang intim sebelum bernikah yang berasaskan maksiat dapat menjadikan rumah tangga yang akan dibina suatu masa kelak akan bahagia. Aku banyak mengisafi diri setelah berjumpa dengan kakak angkat aku. Tidak perlulah aku sebut nama nya. Cukuplah sekadar aku mengambil iktibar dari nasihat beliau. Pada suatu hari aku tersentap bila aku meminta nasihat daripadanya yang mana dia berkata bahawa daku amat beruntung kerana tidak mempunyai pasangan di usia muda ini serta beliau pernah menasihatkan daku bahawa usah risau jika belum berpunya, bukan kerana tidak cukup fizikal untuk tidak dimiliki sesiapa semata-mata sahaja tetapi beliau membawa aku cuba menelusuri yang mana cinta sebelum bernikah hanya menjerumuskan diri ke lembah dosa dan hina. Andaikan mampu hubungan itu mungkin bertahan hingga ke jinjang pelamin sekalipun, tetapi bahawa rumah tangga itu tidak berkat, yang mana sekiranya asas yang dibina daripada dosa dan maksiat , mana mungkin dapat menegakkan tiang takwa yang utuh kecuali dinaik taraf dengan taubat malah rumah tangga akan menjadi semakin tawar dan hambar. Ini semuanya telah dirasa dan terbiasa apabila segala nikmat yang seharusnya dikecapi pada waktu bernikah telah dirasai semasa usia bercinta telah diketahui. Setelah itu aku amat bersyukur diberi petunjuk oleh Allah SWT dan aku merasa suatu kenikmatan hidup dan merasa tenang yang amat sangat yang aku tidak pernah aku kecapi sebelum ini ini kerana tidak perlu merasa risau apabila tidak berpunya kerana mungkin Allah ingin memberi ketenangan untuk terus melangkah mencapai cita-cita dan tidak perlu merasa peningkan kepala dengan pelbagai persoalan yang remeh temeh yang tidak sepatutnya menganggu fikiran. Andai sudah tiba masa itu, Allah sebenarnya cuba menguji iman kita kepadaNya.Beliau juga berkata memiliki seseorang isteri solehah ibarat memliki dunia dan seisinya, sudah tentu jalan untuk mendapatkan sesuatu yang istimewa amat berliku dan banyak cabaran, dan ingat bahawa jangan mudah untuk berputus asa serta ingat urusan jodoh tidak ke mana ini kerana semua nya sudah tercatit seungkap nama di Loh Mahfuz untuk setiap individu di dunia serta ini adalah urusan yang pasti. Selain itu, beliau juga berkata bahawa untuk mendapatkan nya pula samaada secara mulia atau sebaliknya.Wallahualam.Andaikan entry ini menyakitkan sesiapa aku memohon maaf kerana semua kesalahan datang dari aku, yang baik datangnya dari Allah SWT.

No comments: